Week 3: Närpes regio en Helsinki - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Jon Voort - WaarBenJij.nu Week 3: Närpes regio en Helsinki - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Jon Voort - WaarBenJij.nu

Week 3: Närpes regio en Helsinki

Door: Jon van der Voort

Blijf op de hoogte en volg Jon

18 September 2016 | Finland, Lepaa

Hallo allemaal!

Afgelopen week was een erg drukke week. Zo ben ik zondag vertrokken naar de Närpes regio in Finland. Deze regio ligt aan zee en iets noordelijker in Finland. Om hier te komen hebben wij zo'n vier uur moeten rijden. Onderweg hebben wij een aantal prachtige dorpjes bezocht. Deze dorpjes zijn vaak al honderden jaren oud en alle gebouwen zijn hier dan ook van hout. Het inwonersaantal ligt vaak niet hoger dan zo'n 1000 man en de dorpjes worden vaak bewoond door wat oudere generaties. Tijdens een korte wandeling door een van deze dorpjes zie je vaak niemand. Het lijken wel spooksteden! Al zitten de plaatselijke café's wel verdacht vol. Misschien zegt dat iets over het leven daar? Ons verblijf in Svalskulla was een prachtig vakantiehuisje met uitzicht over de Botnische golf. Uiteraard inclusief sauna waar we na een duik in de zee gretig gebruik van hebben gemaakt.

Naast deze dorpjes hebben wij uiteraard ook een aantal tuinbouw bedrijven bezocht. Wat vooral opvalt is het enorme gebruik van Nederlandse techniek. Bijna alle kassen zijn door Nederlanders gebouwd en alle klimaattechniek is ook Nederlands. Zelfs de nutriënten en rassen zijn van Nederlandse origine. Helaas heb ik hier weinig nieuwe technieken kunnen zien. Al was het wel interessant om te zien hoe men zo'n hoge oogst krijgt met zulke weersomstandigheden. Zo heeft men in de winter maar 6 uur licht per dag en is het gemiddeld -10 graden Celsius. Ook viel mij op dat er bij het verwarmen van de kassen veel gebruik werd gemaakt van biomateriaal. Zo gebruikte men veel houtsnippers, tuinafval en andere organische brandstoffen.

Na de tocht door Närpes heb ik de rest van de week school gehad. Hierover is helaas niks noemenswaardig op te merken. Maar na mijn schooldagen ben ik op vrijdag samen met alle andere internationale studenten naar Helsinki vertrokken. Hier hebben wij het weekend doorgebracht. Vrijdagavond hebben we ons vooral bezig gehouden met het nachtleven in de Finse hoofdstad. Naar mijn mening is dit niet heel erg anders dan dit in Nederland. Al zijn de prijzen helaas wel ongeveer het dubbele. Niet de beste plek voor een arme student...

Zaterdag zijn wij vroeg uit de veren gegaan om al wandelend de stad te ontdekken. Ons hostel zat in de noordelijke regio van de stad. Vanaf hier zijn we de hele stad doorgelopen. Helsinki is een nette en compacte stad. Alles is goed bijgehouden en goed te voet bereikbaar. Al heeft de stad toch nog een ruig randje. Zo valt het op dat de grote industrieën erg dicht tegen de stad liggen. Het was voor mij nogal een verassing om op een fabriek te stuiten in het centrum. Voor de rest is de stad vergelijkbaar met andere Scandinavische steden zoals Kopenhagen. Hoogtepunt van deze dag was toch wel het bezoek aan de botanische tuinen. Deze waren erg mooi met een goede variëteit aan planten.

Zondag zijn we richting het design deel van Helsinki gegaan. De Finnen zijn erg trots op hun design en de kunstenaars die hiermee gepaard gaan. Zo hebben wij hier het design museum bezocht. Hier was het Finse design door de jaren heen te zien van merken zoals Nokia en Fiskars. Een erg leuk museum met mooie stukken. Ook hebben wij een eeuwenoude kerk bezocht in het midden van het centrum. Deze kerk is gebouwd uit enorme rotsblokken vanuit de omgeving. Een mooi en indrukwekkend gebouw. Hierna hebben wij een aantal parken bezocht om rond 6 uur terug te rijden naar de Lepaa campus.

Zoals beloofd heb ik wat foto's toegevoegd van mijn campus en de omgeving. Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn blog en voor meer blogs kunnen jullie mijn Facebook in de gaten houden!

Met Finse groet,

Jon van der Voort

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jon

Actief sinds 03 Sept. 2016
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 69531

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2016 - 16 December 2016

Exchange program autumn 2016 Finland

Landen bezocht: