Week 4: Nuuksion National Park en Parola - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Jon Voort - WaarBenJij.nu Week 4: Nuuksion National Park en Parola - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Jon Voort - WaarBenJij.nu

Week 4: Nuuksion National Park en Parola

Door: Jon van der Voort

Blijf op de hoogte en volg Jon

25 September 2016 | Finland, Lepaa

Hallo allemaal!

Deze week is in tegenstelling tot de andere weken vrij rustig geweest. School is in volle gang en het grootste deel van mijn vrije tijd besteed ik aan sporten en schoolwerk. Doordeweeks sta ik vrij vroeg op gezien het feit dat men hier in Finland er een iets vroeger schema op nahoudt. Zo begin ik elke dag hier met school tussen half acht en acht. Lunch wordt ook al om 11 uur gegeten en het avondmaal wordt rond vijf uur opgediend. Dit is voor mij toch nog wel een beetje wennen. Zo ben ik zelf gewend mijn lunch rond een uur te consumeren. Gelukkig is de liefde voor koffie niet anders dan in Nederland waardoor ik de vroege ochtenden wat makkelijker doorkom.

Langzamerhand begin het ook frisser te worden. Zo is het kwik al enkele dagen tot onder de nul gedaald. Ook is het overdag vrij fris. Met temperaturen tussen 10 en 15 graden heb ik het toch een stuk kouder dan in het tropische Nederland. De dagen worden langzamerhand ook korter. Zo is het op het moment al langer donker dan licht. Mijn Finse medestudenten zijn al een aantal dagen melodramatisch de komst van de winter aan het verkondigen. Ik ben benieuwd of de winter zo erg is als zij mij met hun sterke verhalen wijs proberen te maken.

Na deze rustige week op school ben ik zaterdagochtend met de andere internationale studenten richting Espoo vertrokken. Dit ligt zo'n 20 kilometer van Helsinki af. Hier hebben we het Nuuksion national park bezocht. Het park bestaat uit een zeer uitgestrekt gebied vol met prachtige bossen en meren. In het park hebben wij een aantal wandelingen gemaakt en de natuur bewonderd. Helaas hebben we niet veel wilde dieren gespot. Desalniettemin is dit park zeker een aanrader voor natuur enthousiastelingen.

Zondag heb ik een fiets weten te bemachtigen om zo de nabije omgeving van mijn campus wat beter te verkennen. Met de fiets ben ik naar het dichtstbijzijnde dorpje Parola gereden. Helaas was hier vrij weinig te zien omdat het zo klein was. Al was het wel leuk om de omgeving te zien tijdens de rit erheen. Het fietsen hier is toch wat meer een uitdaging dan in Nederland. Zo zijn fietspaden hier vrij schaars en is het niet altijd even plat als in Nederland. Gelukkig houden de Finse automobilisten wel evenveel rekening met je als de gemiddelde Nederlandse automobilist.

Helaas heb ik de afgelopen week niet erg veel meegemaakt en daardoor ook niet erg veel verhalen voor in mijn blog. Maar de aankomende weken staan er erg veel leuke dingen op het programma waarvan ik jullie graag op de hoogte hou. Ik heb voor jullie een aantal foto's geüpload van mijn bezoek aan Helsinki van vorige week en Nuuksion National Park. En zoals altijd bedankt voor het lezen!

Met Finse groet,

Jon van der Voort

  • 30 September 2016 - 17:18

    Marjon De Haan :

    Hoi Jon, leuk hoor, je reisverslagen. Mooie ervaring.

  • 01 Oktober 2016 - 19:58

    Marian Van Den Berg:

    Erg leuk om je verhalen te lezen Jon. Je hebt al veel gezien in de korte tijd dat je er bent.
    De natuur is idd schitterend, prachtige foto's !
    Wij zijn vandaag bij JEBO geweest en hebben een rondleiding van je vader gekregen. Was erg leuk.
    Groetjes Aad en Marian

  • 02 Oktober 2016 - 14:03

    Marian Van Den Berg:

    Haha ik bedoel natuurlijk BEJO

  • 02 Oktober 2016 - 14:55

    Jolanda:

    Hoi Jon, ik heb nu je laatste verslag gelezen. Leuk om te lezen wat je zoal doet. De andere verslagen zal ik nog inhalen met lezen. Veel plezier :).
    Groetjes jolanda

  • 02 Oktober 2016 - 15:45

    Jon Van Der Voort:

    Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Fijn om te zien dat jullie mijn blog met plezier lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jon

Actief sinds 03 Sept. 2016
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 69498

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2016 - 16 December 2016

Exchange program autumn 2016 Finland

Landen bezocht: