Week 7 & 8: Talinn en St Petersburg - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Jon Voort - WaarBenJij.nu Week 7 & 8: Talinn en St Petersburg - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Jon Voort - WaarBenJij.nu

Week 7 & 8: Talinn en St Petersburg

Door: Jon van der Voort

Blijf op de hoogte en volg Jon

23 Oktober 2016 | Finland, Lepaa

Hallo allemaal!

Afgelopen weken heb ik het enorm druk gehad! Vandaar dat helaas ook geen blog heb kunnen schrijven afgelopen zondag. Het is namelijk op het moment herfstvakantie in Finland en hier heb ik goed gebruik van gemaakt door erg veel te reizen. Zo ben ik vanaf afgelopen zaterdag tot en met vandaag buiten Finland geweest.

De week voor de herfstvakantie heb ik vooral erg veel school gehad. Zoals ik al in een vorige blog had gemeld was ik op maandag met mijn klas op excursie naar Helsinki geweest. Hier hoorde ook een bezoek aan een grote importeur bij. Wat opviel was dat weer bijna alle "groene" producten van Nederlandse origine waren. Buiten deze excursie om is de week vrij standaard geweest en heb ik vooral veel college gehad.

Zaterdag begon dan toch echt de herfstvakantie. Ik ben als eerste naar Estland vertrokken. Mijn boot vertrok op zondag maar vanwege de slechte bereikbaarheid van Helsinki op zondag met het openbaar vervoer ben ik zaterdag al vertrokken. Zaterdagnacht heb ik dan ook in een hostel in Helsinki doorgebracht. Zondagochtend vroeg ben ik samen met een klasgenoot op de boot naar Talinn gestapt. Vanaf de boot zelf was er vrij weinig te zien. De dronken Finnen blijken toch vrij goed entertainment te zijn als je niets behalve zee om je heen hebt. Na deze toch ietwat saaie tocht ben ik heelhuids in Talinn aangekomen.

Talinn is een vrij kleine stad aan de Baltische zee. Maar onder het mom van klein maar fijn ben ik toch maar de stad ingetrokken. De stad valt zoals veel Oost-Europese steden te verdelen in het Old Town en New Town. Oftewel een historische binnenstad met daaromheen de moderne stad. Zelf zat ik in een hostel in het prachtige Old Town. Ook vond ik het New Town niet erg veel voorstellen waardoor ik de meeste tijd in het Old Town doorbracht.

Het Old Town is werkelijk prachtig. Historische gebouwen met een groot aantal prachtige kerken. Al is het wel ietwat klein. Zo heb je niet meer dan een half uur nodig om aan de andere kant van de stad te komen. Dit gaf het toch wel een beetje een dorpsgevoel. Je waant je af en toe net in een sprookjesstad met perfect onderhouden gebouwen en schone straten. In Talinn heb ik totaal drie mooie dagen doorgebracht waar ik naast de plaatselijke cultuur ook wat plaatselijke drankjes heb genuttigd. Na een "periode van droogte" vanwege de hoge drankprijzen in Finland heb ik mezelf toch wat extra's gegund.

Na mijn korte maar krachtige verblijf in Estland was het dan toch echt eindelijk zover. Na maanden van plannen was het uiteindelijk gelukt een visum te krijgen voor Rusland. Met een beetje hulp van mijn vader uiteraard. En zo stapte ik donderdagochtend in de internationale trein naar St Petersburg. De 3,5 uur durende treinreis verliep vrij rustig en zo kwam ik donderdagmiddag in St Petersburg aan. In St petersburg had ik afgesproken met mijn vader om zo met hem een aantal dagen in St Petersburg door te brengen. Omdat wij op verschillende tijden arriveerde heb ik donderdagmiddag en avond vrij weinig gedaan. Uiteraard heb ik wel genoten van alle luxe die het prachtige hotel mij kon bieden. Voor mij was dit een verademing in vergelijking met de hostels van de dagen ervoor.

Vrijdag ben ik samen met mijn vader naar het Hermitage geweest. Dit is het Russische nationale museum wat in hetzelfde rijtje staat als het Louvre en het Rijksmuseum. Het Hermitage is een van de meest indrukwekkende collectie's kunst die ik ooit heb gezien. Van Romeinse beelden tot Nederlandse meesters, alles wat je durft te dromen op het gebied van kunst is daar aanwezig. Er werd rondgestrooid met namen als Rembrandt, Vermeer, en Da Vinci alsof het niets was. We hebben de hele dag in het museum rondgedwaald en de stukken bewonderd. Dit is dan ook zeker een aanrader voor mensen met een interesse in kunst en geschiedenis.

Mensen die mij goed kennen weten dat ik een enorme voorliefde voor de gastronomie heb. Hier kwam ik in St Petersburg tot mijn grote verassing zeker niet aan te kort. De gastronomie heeft zich hier in de afgelopen jaren zeer goed ontwikkeld in vergelijking met andere Oost-Europese landen. Plaatselijke ingredienten met buitenlandse technieken zijn hier meer regel dan uitzondering. Denk hierbij aan ceviche van heilbot of langoustines met ricotta van Russische melk. Het was erg interessant om te zien hoe men zelfs in het verre Rusland op deze trends inspeelt.

Zaterdag zijn we St Petersburg doorgelopen om zo alle belangrijke gebouwen en monumenten te bezichtigen. De orthodoxe kerken zijn kunstwerken op zichzelf met de meest prachtige mozaieken en schilderijen. De gemiddelde atheïst zal hier zelfs van onder de indruk zijn. Wat wel opvalt is hoe de stad enorm in ontwikkeling is. Overal wordt gebouwd of worden er gebouwen opgeknapt. Helaas staan er ook best wat gebouwen in verval wat toch een vreemde indruk geeft. Het lijkt soms wel op de scene van een slechte Amerikaanse spionnenfilm.

Na al deze avonturen ben ik zondagavond weer in het rustige Lepaa belandt om weer fris te beginnen aan de school week. Ik heb zoveel foto's genomen dat ik deze nog even moet uitspitten. Vandaar dat ik ze volgende week zal uploaden. Ik hoop in ieder geval dat jullie hebben kunnen genieten van mijn blog en uiteraard kunnen jullie mijn facebook in de gaten houden voor meer.

Met Finse groet,

Jon van der Voort

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jon

Actief sinds 03 Sept. 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 69501

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2016 - 16 December 2016

Exchange program autumn 2016 Finland

Landen bezocht: