Week 6: Finse zwanen en de dienstplicht - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Jon Voort - WaarBenJij.nu Week 6: Finse zwanen en de dienstplicht - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Jon Voort - WaarBenJij.nu

Week 6: Finse zwanen en de dienstplicht

Door: Jon van der Voort

Blijf op de hoogte en volg Jon

09 Oktober 2016 | Finland, Lepaa

Hallo allemaal!

Na al mijn avonturen van afgelopen week is de rust weer een beetje teruggekeerd. Het gaat toch wel sneller dan gedacht. Zo lijkt het wel alsof het vorige week was dat ik hier ben aangekomen. Terwijl ik nu al op een derde van mijn exchange zit!

Zoals gewoonlijk had ik deze week school. Dus helaas geen spannende avonturen of nieuwe ontdekkingen maar keihard aan de studie. Een probleem waar ik toch wel vrij vaak tegenaan loop is het feit dat de dichtstbijzijnde supermarkt zo'n 10 kilometer verderop ligt. In Den Bosch of Loosdrecht was de dichtstbijzijnde supermarkt altijd zo'n 5 minuten fietsen van me vandaan. Helaas is dat hier toch wel anders. Als ik even wat nodig heb of iets vergeten ben van de supermarkt moet ik toch wel vrij creatief worden met mijn maaltijden. Gelukkig rijdt er hier elke dinsdag een bus naar de winkels. Deze neem ik dan ook voor mijn wekelijkse boodschappen. Het probleem hiermee is wel dat de meeste groenten en fruit helaas niet een week goed blijft en de weekenden daardoor vaak niet veel groenten bevatten.

Maar dit weekend had ik toch geluk. Zo bleek dat in verband met de naderende winter alle schooltuinen opengesteld werden voor de studenten. Dit betekende dat alle studenten zich tegoed mochten doen aan de inhoud van deze tuinen. En deze waren gelukkig goed gevuld. Uiteraard heb ik gretig gebruik van gemaakt en heb ik een hele tas vol lekkere groenten kunnen scoren. Zaterdag ben ik dan ook vooral bezig geweest met koken. Ik had mijn Finse medestudenten namelijk beloofd om een keertje voor hen te koken. Uiteindelijk heb ik voor hen gnocchi van rode biet gemaakt met een tuinkruiden roomsaus. Ze vonden het op het oog toch wel eng om zoiets onbekends te eten maar ze hebben er zeker van genoten! Hierna hebben we een erg gezellige avond gehad waarin ik veel heb geleerd over de Finse cultuur en gebruiken.

Wat mij opvalt is het verschil tussen de generaties van de Finnen. Bij de jonge generatie merk ik een enorm progressieve denkwijze die erg neigt naar het linkerpunt op de politieke lijn. Maar oudere Finnen zijn vaak vrij conservatief op een aantal punten. Zo merk ik dat er vrij veel spanningen zijn omtrent de dienstplicht. Alle mannen dienen hier namelijk minimaal een half jaar hun land te dienen door in het leger te gaan of vrijwilligerswerk te doen. Voor mij is dit een vrij onbekend fenomeen en de meningen omtrent dit onderwerp zijn zeer divers. De jongere generaties zien het als vrij nutteloos maar de oudere hechten hier nog vrij veel waarde aan. Naar mijn mening is de dienstplicht niet meer van deze tijd maar ik denk niet dat deze snel weg zal zijn in Finland. De Finnen zijn namelijk een vrij trots volk wat erg veel waarde hecht aan gebruiken zoals de dienstplicht. Het is een stuk van hun cultuur geworden waarvan ik blij ben dat deze niet in Nederland bestaat.

Zondag is voor mij heerlijk rustig geweest. Zo heb ik lekker kunnen uitslapen en gesport. Vanwege de prachtige natuur hier maak ik vaak wandelingen als ik me verveel. Zo ook zondagavond. Ik was van plan de zonsondergang te bekijken bij de pier van mijn campus. Rond een uur of 6 ben ik die kant opgelopen om de zonsondergang te bekijken. Het was enorm mooi om te zien hoe de zon langzaam onderging tussen de half kale berkenbomen. Ook heb ik voor het eerst het nationale dier van Finland mogen spotten. Namelijk de wilde zwaan. Terwijl ik de zon onder zag gaan kon ik een aantal zwanen koppeltjes zien langs dobberen. Het formaat van deze dieren was vrij indrukwekkend. Ik schat dat het grootste exemplaar een vleugelspanning van zo'n 1,5 meter had. Na drie kwartier had ik het toch gehad en ben ik naar binnen gegaan om op te warmen met een kop thee.

Morgen ga met mijn klas naar het ministerie voor milieu in Helsinki om een college te volgen over kunstmatige intelligentie en landbouw. En vanaf aankomende week vrijdag heb ik een weekje vakantie. Ik heb al een aantal enorm gave uitstapjes gepland voor mijn reizen naar Tallinn en St Petersburg. En uiteraard zal alles hierover volgende week in mijn blog te vinden zijn.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn blog en voor meer blogs kunnen jullie mijn Facebook in de gaten houden!

Met Finse groet,

Jon van der Voort

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jon

Actief sinds 03 Sept. 2016
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 69508

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2016 - 16 December 2016

Exchange program autumn 2016 Finland

Landen bezocht: